Jaki powinien być dobry tekst na stronę internetową?

Data dodania: 31/01/2018 Autor: Admin

Na każdej stronie www znajduje się tekst, nawet jeżeli jest to jedynie opis poszczególnych zakładek. Takie sekcje mają bardzo duże znaczenie, zwłaszcza pod kątem pozycjonowania. Nie wystarczy już odpowiednie nasycenie treści słowami kluczowymi, obecnie najważniejsze jest to, aby teksty były cenne merytorycznie i unikalne. Jest to szczególnie istotne od czasu aktualizacji wyszukiwarki Google z 2013 roku (Pingwin 2.1). Jak więc powinien wyglądać tekst na stronie?

Unikalność przede wszystkim

Tekst, który znajduje się na stronie nie może być plagiatem, nawet gdy pokrywa się z innym tylko w pewnym stopniu. Ten błąd często występuje na stronach sklepów internetowych, które powtarzają treści na kolejnych zakładkach. Tymczasem, nawet gdy chcemy napisać o tym samym, to musi to zostać odpowiednio przeredagowane. W innym wypadku taki tekst zostanie potraktowany przez wyszukiwarkę jako zwykła kopia. Do sprawdzenia unikalności tekstu mogą nam posłużyć różne narzędzia, które określą w jakim stopniu nasz tekst pokrywa się z innymi treściami, dostępnymi w sieci. Podobieństwo wyrażane jest zazwyczaj w procentach. Część narzędzi jest darmowych więc każdy użytkownik może mieć do nich dostęp.

Wartość merytoryczna

Coraz więcej mówi się o tym, że teksty dostępne w internecie muszą być wartościowe pod względem merytorycznym. Co to właściwie oznacza? Dawniej na wielu stronach można było spotkać treści, które stanowiły zlepek słów. Nie zawsze brzmiały sensownie, a już na pewno nie dostarczały nowej wiedzy. Na szczęście ten trend uległ zmianie. Aktualne liczą się przede wszystkim teksty, które w jasny i czytelny sposób przekazują najważniejsze informacje. W przypadku strony oferującej usługi będzie to głównie opis jej działalności, zasady współpracy, itd. Ponadto, mile widziane jest zamieszczanie tzw. artykułów eksperckich, które zazwyczaj mają charakter poradnikowy. Muszą być powiązane z proponowaną ofertą. Ich zadaniem jest zwiększenie wiedzy internauty na dany temat, tak aby skuteczniej i lepiej mógł dopasować do swoich potrzeb wybrany produkt czy usługę.

Atrakcyjność wizualna

Większość użytkowników w zaledwie kilka sekund jest w stanie określić czy przeczyta dany tekst, czy jak najszybciej opuści wybraną stronę www. Jak to możliwe? Znaczna część z nas jest wzrokowcami, co oznacza, ze mniej więcej tak samo jak treść, liczy się dla nas wygląd i rozmieszczenie tekstu na stronie. Popularnym błędem jest stosowanie zbyt małej czcionki lub zapominanie o akapitach. Tekst pisany ciągiem nie przykuwa uwagi, a wręcz zniechęca do dalszego czytania, zwłaszcza że trudno wyłapać z niego istotne informacje, które nas interesują. W tekstach internetowych nie może także zabraknąć nagłówków. Najlepiej gdy będą one posiadać od 3 do 5 wyrazów. Zaleca się, aby zawierały słowo kluczowe. Treść jednego podpunktu powinna zajmować ok. 1/3 strony. Długość artykułu również ma pewne znaczenie. Internauci nie są przyzwyczajeni do długich form, dlatego należy starać się pisać zwięźle i na temat. Szacuje się, że artykuł internetowy nie powinien przekraczać 5 tysięcy znaków, chociaż oczywiście jest to zależne od jego złożoności i tematyki. Warto urozmaicić go grafikami. 

Grupa docelowa

Zanim jeszcze zaczniemy pisać tekst na stronę, należy się zastanowić komu będzie on dedykowany. Jeżeli poruszamy skomplikowane zagadnienia związane z branżą IT, a naszą grupę docelową stanowią osoby niezwiązane z nią na co dzień, to lepiej odpuścić fachowe słownictwo i skupić się na praktycznych przykładach. Ta zasada działa w obie strony. Raczenie specjalistów podstawowymi zagadnieniami także będzie nie na miejscu. 

To tylko kilka z zasad webwritingu. Pisanie na potrzeby internetu znacznie różni się od formy papierowej. Mając świadomość pewnych reguł o wiele prościej będzie nam stworzyć wartościowy i udany tekst na stronę internetową. 

 

Kontakt z nami

Siedziba: Warszawa 02-757, Pory 59

Oddział: Częstochowa 42-200, Zimorowicza 6

505 048 295
biuro@stronywww-24.pl

Skontaktuj się z nami